Justícia sotmet a informació pública el Projecte de decret pel qual s'aprova el Reglament de mediació de la Comunitat Valenciana

26/05/2020

- El termini per a presentar al·legacions s'iniciarà en el moment que s'alce la suspensió de l'estat d'alarma ocasionat per la COVID-19
- La mediació impulsa el diàleg, la convivència i la regeneració dels lligams socials de manera més ràpida, eficaç i econòmica que els processos judicials



El 'Diari Oficial de la Generalitat València' (DOGV) publica aquest dimarts la Resolució de la Direcció General de Reformes Democràtiques i Accés a la Justícia, de la Conselleria de Justícia, Interior i Administració Pública, per la qual es sotmet al tràmit d'audiència i informació pública el Projecte de decret del Consell pel qual s'aprova el Reglament de mediació de la Comunitat Valenciana.

Mitjançant el tràmit d'audiència i informació pública poden formular al·legacions al text projectat les persones potencialment afectades en els seus drets i interessos legítims i fer-hi aportacions addicionals qualsevol altra persona o entitat.

El termini per a la presentació d'observacions serà de quinze dies hàbils, comptats des de l'endemà de la publicació de l'anunci en el DOGV.

No obstant això, de conformitat amb la disposició addicional tercera del Reial decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada per la COVID-19, el termini de 15 dies queda suspés, i el còmput d'aquest s'iniciarà en el moment en què s'alce la suspensió, per la pèrdua de la vigència o per la modificació, si és el cas, d'aquesta disposició.

En el Projecte de decret es desenvolupen aspectes fonamentals de la regulació continguda en la Llei 24/2018, de 5 de desembre, de la Generalitat, de mediació de la Comunitat Valenciana, que posa a disposició de la ciutadania el recurs de la mediació dins del procés judicial o com a alternativa a aquest; promou i fomenta la resolució de controvèrsies a través de la mediació, i garanteix la professionalitat i la institucionalització d'aquest medi pacífic de resolució de controvèrsies.

Per a la consecució d'aquest es preveuen les previsions següents:

1r) Organització, procediments d'inscripció, actualització, rectificació, suspensió i baixa en el Registre de persones i entitats mediadores de la Comunitat.

2n) Procediment d'inscripció de les persones mediadores en el Sistema de torns de mediació per especialitats, en el qual figuraran els partits judicials en què s'organitzen, i procediment de designació pel Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana de la persona mediadora que per torn hi corresponga.

3r) Requisits de titulació i formació específica i contínua que ha de reunir la persona mediadora per a exercir la mediació en l'àmbit de la Llei 24/2018, així com, els centres de formació i l'homologació pel Centre de Mediació de la Comunitat de les activitats formatives en matèria de mediació.

4t) Termes de l'obligació d'assegurament de la responsabilitat civil professional de la persona i de les entitats mediadores.

5é) Procediment de mediació desenvolupat totalment o parcialment per mitjans electrònics, informàtics i telemàtics, sempre que es garantisca la identitat de les persones intervinents i el respecte als principis essencials de la mediació.

6é) Procediment per al reconeixement del dret a la mediació gratuïta de les persones que ho sol·liciten i tinguen reconegut el dret a l'assistència jurídica gratuïta o es troben en els supòsits de l'article 41 de la Llei 24/2018. Així mateix es regula la subvenció per a retribuir les actuacions de la persona mediadora pel Centre de Mediació de la Comunitat Valenciana.

Per la importància que té, es destaca aquesta regulació com a mecanisme necessari per a finançar la prestació d'aquest servei així com que aquest esdevinga un mitjà accessible per a la ciutadania, i afavorir-ne la implantació efectiva.

El reconeixement d'aquest benefici constitueix una peça clau per al foment d'aquest mètode alternatiu de resolució de conflictes i, sens dubte, contribueix a garantir el dret d'accés a la Justícia i a la promoció de la llibertat i la igualtat de les persones.

7é) Requisits, atorgament, renovació i retirada del segell de qualitat mediadora a persones i entitats mediadores prèviament inscrites en el Registre de persones i entitats mediadores de la Comunitat Valenciana, després de l'avaluació d'una sèrie d'estàndards i requisits complementaris als exigits per a la inscripció en el registre esmentat.

A través d'aquest projecte de decret es preveu el marc regulador general i comú de la mediació a la Comunitat Valenciana a fi d'oferir les màximes garanties institucionals i de qualitat a les persones usuàries d'aquesta, promoure i difondre'n l'ús i els avantatges, així com contribuir al foment de la cultura de la pau, del diàleg, de l'enteniment i de la regeneració de lligams socials.

Tot això per a assolir una justícia eficaç que garantisca tant l'accés de la ciutadania a la Justícia com la tutela judicial efectiva dels seus drets i llibertats.